met je ziel onder je armen 

Ik loop de laatste dagen met mijn ziel onder mijn armen. Tjonge, wat kan een mens onrustig zijn! Geen idee waar de onrust vandaan komt, maar ik moet er duidelijk iets mee.
Vanochtend word ik wakker met een beeld. Om het beeld te kunnen maken, moet ik alleen nog een fotostudio maken :-) Een tripje naar de zeilmakerij levert me een groot zeildoek op. Bevestigd aan een kast levert deze de perfecte achtergrond. 


Met mijn ziel onder mijn arm kan ik de hele wereld weer aan. 

Marina

(Foto en klushulp: Tommi; Beeld: Marina)



boeken Jan Noordegraaf in iBooks

Cool! Ik heb vier boeken van mijn vader in iBooks staan. Gedownload vanaf de website die ik zelf voor hem bouwde en waar ik de Googlebots vandaag op heb toegelaten. Ze mogen gevonden worden!

Twee maanden geleden berichtte ik jullie over mijn voornemen om de boeken van mijn vader te digitaliseren. Dit is een update van dat bericht. 

Ik heb de afgelopen weken heen-en-weer gependeld tussen wal en schip en voelde me dan net een tijdreiziger: bezig om een deel van het verleden naar het heden te verhuizen. 

Van de weduwe van Reint de Jonge kreeg ik toestemming om de oorspronkelijke kaften te gebruiken. Die zie je bijvoorbeeld op 'De wereld is een schip' en 'Onder goedkope vlag'. Voor de verhalenbundels heb ik nog geen toestemming en daarom heb ik voor 'Goedemorgen kapitein, we zitten aan de grond' alvast een eigen illustratie gemaakt. Eigenlijk wel heel leuk om te doen! Misschien is pech soms gewoon verkleed geluk... 
De toestemming om de tekeningen van Arne Zuidhoek te gebruiken (aan deze kon ik het zelf vragen, want hij is alive and kicking) heb ik al op zak. Mooi om per mail te corresponderen met iemand die momenten in de tijd heeft gedeeld met mijn vader.   


Goedemorgen kapitein, we zitten aan de grond

Gaandeweg heb ik mezelf weer een paar leuke dingen geleerd. Ik weet nu bijvoorbeeld hoe je een image-map kunt maken, op een website kunt zetten en hoe je een ePub maakt met Calibre

Voordat ik weer verder ga met het digitaliseren van de rest van mijn vaders boeken, neem ik een tijdje verlof. Het heden roept. Ik hang mijn pet niet aan de wilgen; ik hang 'm slechts aan de kapstok zoals het een zeevrouwe betaamt ;-)
En ik meld me pas weer 
als het werk voltooid is.  

Was getekend, Marina

zeeman met verlof
Illustratie die ik maakte voor 'Zeeman met verlof


Goedemorgen kapitein, we zitten aan de grond


alle eendjes

Bekijk dit vertederende eendje ook in het groot, als je wilt. 

Foto: Marina



Everything that we see
is a shadow cast
by that which we don't see

Martin Luther King
  

In de schaduw
In de schaduw In de schaduw In de schaduw 
 M'n schaduwfoto's zijn te vinden in de Flickr set 'Shadows on the wall'

Marina







Onlangs zag ik de mooie bewegende illustraties van Rebecca Mock. Animated gifs, creatief en subtiel gebruikt, dacht ik. Dat wilde ik ook graag leren door te proberen. 

Bij deze mijn eerste poging:  "mijn vlieg" likt zijn pootje af. Dit zijn slechts twee beelden die in een continuous loop lopen. Niet moeilijk, als je weet hoe het moet. Wel om een beetje zenuwachtig van te worden als je er langer naar kijkt :-)
Het wordt dus de kunst om een beeld te maken waarbij de beweging slechts tóevoegt. De moeite van het verder exploreren waard, vind ik zelf. Je kunt nooit genoeg tools in je verbeeldingsrugzak hebben tenslotte ;-)



Marina


OCR-en
 
Drie weken geleden kreeg ik een mail van ene Joris van 't Land en die luidde:   

"Dag Marina,
Als zeeman heb ik, uiteraard? alle boeken van je vader gelezen. Ik had dan ook verscheidene boeken in de reeks “Kapitein,….”, maar ben deze helaas kwijtgeraakt door uitlenen, verhuizen, etc.
Vanavond, hier aan boord van olieplatform "ODN Delba III", offshore Rio de Janeiro, hadden we het met enkele Nederlanders over deze geweldige boeken.
Een korte zoektocht bracht me op je website, maar verder dan hier en daar een tweede hands boek te koop, lijkt het dat deze boeken niet meer gedrukt worden, en ook niet in digitale vorm verkrijgbaar zijn.
Dat is erg jammer, want deze verhalen zijn tijdloos.
Gezien je website, en het gegeven dat je scheikundige bent (geweest), lijkt het me niet dat je een digibeet bent. Graag wil ik je wijzen op het feit dat er een relatief moderne manier van (her) publiceren bestaat, die relatief eenvoudig is, en wellicht de mogelijkheid biedt om de vele boeken van je vader opnieuw aan te bieden."


Joris wakkerde met zijn mail een smeulende wens in mij aan. Mijn vader produceerde zijn pennenvruchten in de veronderstelling dat 'wie schrijft, die blijft'. Hij stierf in 1990 en heeft het niet meer meegemaakt dat internet huis-aan-huis werd bezorgd. En zo werd het: 'Wie schreef, die bleef'. 

Om mijn vader een digitaal plekje te geven, maakte ik al een website voor/over hem. Dat heeft ertoe geleid dat ik ongeveer 4 keer per jaar een mailtje ontvang waarin iemand mij vraagt naar werk van mijn vader, vaak naar zijn gedichten. En dat ontroert me elke keer weer. Maar zo'n 'schop onder de kont' als Joris mij gaf, had ik nog niet meegemaakt.
En het werkt, Joris! Ik heb het digitaliseren in gang gezet. En er komt aardig wat bij kijken: rechten, scannen, OCR-en, OCR-checken, ebook maken, platform/uithangbord kiezen om de elementen te noemen die ik nu in het vizier heb.


vollekracht


Ik heb inmiddels van alle boekjes de rechten terug gevraagd en gekregen bij de voormalige uitgeverijen. En ik probeer de erven van diegenen die de kaften van mijn vader's boeken lieten stralen (o.a. Jan Sanders en Reint de Jonge) te bereiken. Over hen was ook al niet zoveel op internet te vinden en inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met de gemeentes waar zij stierven (tip van Christian). Op advies van de gemeenteambtenaren heb ik nu een mail gestuurd waarin ik contact verzoek met de nabestaanden en de reden waarom. 
Twee van mijn vaders boeken heb ik inmiddels gescand met de thuisscanner. Ik heb de bladzijden er met liefde uitgescheurd (zie de foto bovenaan deze post :-)) en offer de exemplaren op aan de belofte dat er straks talloze nakomelingen zullen zijn. Aansluitend doet Adobe Acrobat X het OCR-en en volgt mijn visuele check.
Bij de OCR-check valt het (de spellingchecker) op dat de grammatica indertijd anders was. Geen pennenvruchten toen maar pennevruchten om maar iets te noemen ;-) Dat laat ik dus staan. Verder veel voorvallen van cl die eigenlijk een d moeten zijn en dat soort ongein. En als ik een woord tegenkom dat ik niet ken, check ik eerst of het vroeger iets betekende voordat ik er iets van maak dat mij zelf bekend in de oren klinkt. Hadden jullie bijvoorbeeld wel eens gehoord van blak?  Blak betekent 'zonder rimpels of golven (water).' En een presenning? Dat is een geteerd zeildoek. Ik had geen idee!

Ik, mijn broers en moeder willen de boeken ter beschikking stellen zodat wie schreef ook blijft; zodat het verleden door blijft klinken in het heden en de toekomst. Ik denk ook dat de boekjes een stukje na-oorlogse geschiedschrijving vormen. Al OCR-controlerend, lees ik de boeken van mijn vader (sommigen opnieuw) en leer ik hem posthuum nog zoveel beter kennen. Ik haal een aantal woorden uit zijn eerste boek 'De wereld is een schip' aan. Mijn vader schrijft: 

"Ik voelde me klein en misplaatst buiten deze werkelijkheid staan, zoals ik me gevoeld had toen ik als jongen door een gebombardeerde stad liep; dit alles bestond en was waarheid, maar ik was van buiten gekomen; ik was er midden in geploft nadat het als zodanig was ontstaan."


Zo (ongeveer) voel ik me als ik door de woorden in de boeken van mijn vader wordt meegenomen. Klein, van buiten gekomen, midden in een wereld geploft die me zoveel harder lijkt dan de wereld die ik ken. Mijn wereld is tijdelijk een schip en ik zal geregeld verlof nemen en dan weer aanmonsteren, in net zoveel cycli als nodig zijn om het werk van mijn vader ook digitaal te voltooien. 

Wordt vervolgd ... 

Marina  


bloem in bloem

Vanmorgen besprenkelde ik de kleine roze madeliefjes-in-wording met water. 
Er bleef een druppeltje op één van de nog uit te komen bloemhartjes liggen. 
 Even mocht ik als door een vergrootglas kijken naar het bloemenveld, 
besloten in slechts één bloemenhart. 

Een wereld op een vingertop breed.

Om stil van te worden.   

Marina  



poppenraam

gevangen pop


Achter de Sint Stevenskerk vond ik ze, de speelkameraadjes van weleer. De poppenhoofdjes staren met doorleefde uitdrukkingen uit het goed gelakte raam. 
De beelden raken me. Ze doen me denken aan het prachtige filmpje Alma. Een filmpje dat elke seconde boeit. Een filmpje dat me eraan herinnert dat het soms zo idioot nog niet is om ten halve te keren ...

Marina


Wie bouwt er nooit eens luchtkastelen?

Ik  zou niemand weten. Jij?

(Geschoten in Nijmegen)

Marina


"Named must your fear be before banish it you can"

Yoda 

haat zaaien

Beeld: Marina




Beeld: Marina 

Tijdens de VOGIN-IP lezing loer ik vanuit de ramen van de Industrieele Groote club naar de stoere man op het monument op de Dam. Het is rond het middaguur. In één oogopslag zie ik de schaduw van een vrouw met een knotje en handen op haar buik, ietwat achteroverleunend. Snel - alsof ik bang ben dat de wolken ervandoor zulllen gaan met dit staaltje symboliek - pak ik mijn camera.
Blij word ik van dit soort beelden die het netvlies op willekeurige momenten weten te raken. Het bleef nog de rest van de dag zonnig. 


Achter elke man

Marina

PS Om te laten zien dat de sterke man niet altijd deze schaduw werpt;
deze schaduw wierp hij in de middag