Voor een echt succesvol project



motiverende gespreksvoering



Voor de Projectmanagement Glossy bracht ik de nieuwste gereedschappen voor projectmanagers in beeld. En hoewel het ontzettend gaaf is om je beelden A4-in-print te zien, was het project voor mij al geslaagd voordat de drukker er aan te pas kwam. Als iemand gemotiveerd is, dan volgt "succes" vanzelf.

De 4 ingrediënten waarop mijn motivatiemotor blijkt te lopen:

  1. Mijn opdrachtgever sprak me aan op mijn passie en professionaliteit daarin. "Wie geïnspireerd is, wordt zelfsturend", wist ze.

  2. Ik kreeg de vrijheid om het project uit te voeren zoals ik dat voor ogen had. Dat kon ook omdat mijn opdrachtgever me aansprak op dingen die ik - helemaal vanuit mezelf - ontzettend leuk vind om te doen en goed kan (punt 1)

  3. Ik vond bovenal voldoening in het proces - het bedenken en fotograferen - zelf. Simpelweg omdat ik geen gelukzaliger momenten ken dan de momenten waarop het me lukt om hokjesgeesten te verdrijven en zo zicht te krijgen op nieuwe mogelijkheden.

  4. Gewapend met een deadline spraken we wederzijds het vertrouwen uit dat ieder zijn deel van het proces voor zijn rekening zou nemen. Bij het uitspreken van vertrouwen hoort het nemen van de bijbehorende verantwoordelijkheid. Er werd niet getrokken aan dode paarden. Deze paarden liepen uit zichzelf de benodigde PK.

Zijn dit nieuwe inzichten? Zeker niet. De menselijke motivatiemotor loopt volgens mij al sinds mensenheugenis warm op deze ingrediënten. Met bankschroeven kun je mensen best harder laten lopen, maar nooit zonder daar uiteindelijk de prijs voor te betalen.

Waar jouw loopt motivatiemotor warm van?

Marina




2 ,20135 reacties:

Christian zei

Proficiat! Mooi dat dit project zo goed is geslaagd en vooral in de manier waarop! :-)

Over je laatste vraag zou ik eens wat beter moeten nadenken - had natuurlijk al lang eens gemoeten. En ik weet het ook wel, maar niet in het aantal woorden dat binnen een reactie als deze past... haha!

Uiteindelijk heeft het te maken met het verlenen van diensten op het gebied van (historische) informatie in brede zin: mensen helpen met hun vragen, wensen en behoeftes en mensen vooral rondom die informatie en historie bij elkaar brengen, elkaar laten ontmoeten, zich verbonden laten voelen met elkaar en hun (gezamenlijke) geschiedenis. En omdat die vragen en behoeftes en zo steeds veranderen en er dus steeds andere diensten gewenst zijn, heeft het ook te maken met het nadenken over en het streven naar verandering in die manieren van dienstverlenen, eerder nog verbetering. En in mijn geval niet alleen, maar samen met anderen. Zoiets.

Marina Noordegraaf .... zei

Jij ziet verbindingen die mogelijk ZIJN en zorgt ervoor dat ze ook tot stand KOMEN. Een heuse katalysator :-)

"Een stapel stenen houdt op een stapel stenen te zijn, op het moment dat een enkele man (en/of meerdere mannen, red :-)) er naar kijkt met in zijn hoofd het beeld van een kathedraal"

Antoine de Saint-Exupéry

Ergens in de diepte vermoed ik dat de drijfveren (het waarom) van mensen niet zoveel zullen verschillen. De verscheidenheid zit 'm vooral in het wat en hoe.