Een blinde bij is geen bij




uitvalsbasis

uitvalsbasis

uitvalsbasis

In het najaar biedt de aster een prachtige uitvalsbasis om het laatste stuifmeel en nectar te verzamelen. Op de foto's zie je een blinde bij haar gangetje gaan. De blinde bij is trouwens geen bij maar een zweefvlieg in bijenschutkleuren gehuld. Die geleende kennis heb ik uit de ANWB-natuurgids "Insecten van Europa". De rugtekening gaf de doorslag.

Ik vind het prachtig dat er mensen voor mij zijn geweest die deze entomologische (insectenkundige) kennis minutieus hebben gedocumenteerd en beschikbaar hebben gesteld. Juist dat gegeven maakt eigenlijk dat ik ervoor wil zorgen dat ik de plaatjes die ik op internet zet van de juiste labels voorzie. Zo draag ik mijn steentje bij aan het accuraat houden van onze collectieve kennis. Kennisvervuiling in de kiem smoren, zeg maar :-) Dat zijn zo van die haalbare doelen die je een goed gevoel kunnen geven. Mij wel althans! 

Marina

0 ,20135 reacties: