Eerste Hulp Bij Informatievrijheid


Op 26 maart begeleidden Frank Huysmans en ik een workshop "Eerste Hulp Bij Informatievrijheid". De slides van de presentatie vind je hierboven. Een aantal van de foto's die ik voor deze presentatie maakte, zijn - om hun informatievrijheid te bevorderen ;-) - ook apart te vinden op Flickr.    

Waarom een workshop EHBI ? 
De aanleiding van deze workshop was het essay van Frank. We leven in een samenleving waarin strijd wordt gevoerd over de toegang tot informatie. En volgens Frank kunnen informatieprofessionals zich - als hoeder van de vrije toegang tot die informatie - niet afzijdig houden in dit debat. 
Nou kunnen informatieprofessionals het daar in theorie best mee eens zijn. Maar dat betekent nog niet dat mensen hun gedrag in de praktijk ook zullen veranderen. Daar is meer voor nodig. Daarom stelde ik Frank voor om zijn essay dichter bij het publiek te brengen door samen een workshop te ontwikkelen. Onze try-out was op de VOGIN-IP lezing.

Eén van de deelnemers vond het volgende: "Normaal loop ik met een grote boog om dit soort onderwerpen heen. Maar door jullie aanpak is het ineens een stuk lichter geworden". 

Dat is alvast hoopgevend : -)

Marina

the value of privacy

3 ,20135 reacties:

Festina Lente zei

Die 'fair use' vind ik ook wel een aparte blogpost waard...!

Marina Noordegraaf .... zei

@Festinaatje

:-)

Met alle beelden uit EHBI had ik mijn blogjaarquotum al bijnaaaa kunnen vullen :-D

Festina Lente zei

Why not? :)