Bedreigde informatiesoorten


'Digitaal geboren' by Marina (verbeeldingskr8) 

Digitaal geboren informatie heeft een korte halfwaardetijd. Het duurt niet al te lang of haar bestandsformaat is compleet uit de mode en de benodigde soft- en hardware om haar te kunnen bekijken zijn in onbruik geraakt. Gelijk op haar eerste levensdag staat digitaal geboren informatie al hoog op de lijst van bedreigde informatiesoorten. Sommige digitale objecten hoger dan andere. 
Heb jij digitaal geborenen die je koestert en over 10 jaar nog wilt kunnen bekijken? 


Marina  

3 ,20135 reacties:

Festina Lente zei

Mooi gemaakt!

Jan Arend zei

Prachtig beeld. En zo’n herkenbaar probleem. Sinds ik in 1984 met een Mac begon te werken heb ik honderden programma’s gebruikt of beoordeeld op relevantie voor mijzelf of anderen. Nu staan er op mijn iMac nog bijna 300 (en op mijn iPhone zo’n 440 apps). Hoewel we van het begin af aan in onze organisatie ook Word gebruikten was ik vooral weg van Mindwrite als tekstverwerker. Dat was omdat het programma zo precies paste bij mijn manier van schrijven toen (veel aandachtsstreepjes); Mindwrite was een vroege outliner. Voor onze organisatie waarvoor ik de eerste systeembeheerder, was het veel beter om Word te gebruiken, maar dat heb ik ‘succesvol’ een tijd tegen weten te houden.
Cruciaal in mijn ervaringen was de overgang van Filemaker naar een nieuw bestandsformaat. Ik had in deze database applicaties ontwikkeld voor de eigen organisatie en voor derden. Er was geen gemakkelijke transitie mogelijk van die applicaties naar het nieuwe formaat. Het was lonend (vanwege de nieuwe mogelijkheden) om de overstap te maken, maar de investeringen voor die overstap waren hoog. In principe dus een risicovolle stap van Apple.
Ik zie als belangrijke ontwikkeling van de laatste tijd dat er steeds nieuwere manieren (hulpprogramma’s) ontstaan die het gemakkelijk maken om gegevens uit programma’s te linken. Nog interessanter is dat het in toenemende mate mogelijk wordt om in een programma bewerkingen op gegevens mogelijk te maken door andere programma’s zonder die programma’s apart te openen. Ik ben benieuwd wat dat voor effecten gaat hebben op geboorte en sterven van applicaties en het (on)toegankelijker worden van data.

Marina Noordegraaf .... zei

@Festinaatje
Thankyou!

@JanArend
Dank voor je reactie. Wat een mooi verhaal en wat een goed voorbeeld van Filemaker! Je vraag bij het toekomstperspectief voor (on)toegankelijke data is een interessante. De tijd zal 't leren! (en ik hoop dat ontwikkelaars 't gaan regelen)