Uitlopers

Ook de aardappels vinden het maar een kwakkelwinter. Het is zo warm in de kelder dat ze vanzelf gaan spruiten om nageslacht voort te brengen. Ze vormen uitlopers en van daaruit willen ze worteltjes én stengels vormen om een nieuwe aardappelplant te maken

Dat is slecht nieuws voor de eetbaarheid van de aardappelen. De uitlopers bevatten de giftige stof solanine én ze zuigen de aardappel a.h.w. leeg zodat deze slap en minder lekker wordt.  

Maar wat slecht nieuws is voor het avondeten, is goed nieuws voor de macrolens. Want als ik van dichtbij kijk, snap ik ineens heel goed waarom uitlopers uitlopers heten. Ik zie ze ontsnappen, de wezentjes. En ik wil alleen maar tegen de ontsnappende uitlopers zeggen: zet 'm op, loop uit!


uitlopers 

uitlopers



uitlopers

Foto's: Marina

4 ,20135 reacties:

Jasper zei

En als soundtrack bij je prachtige foto's stel ik voor: "Ren Lenny ren" van Acda en de Munnik.

Groet, Jasper

Marina Noordegraaf .... zei

@Jasper Dat zou de klucht compleet maken ;-)

moqub zei

ik vind het net een zeepaardje :)

Marina Noordegraaf .... zei

@moqub :-) En dat in mijn kelder ;-)