De wetten van Sinterklaas



1. Als je niet in Sinterklaas gelooft en je vraagt niets
dan krijg je precies waar je om gevraagd hebt:


niets



2. Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt,
krijg je iets anders


De Wetten van Sinterklaas
volgens Rob de Best




laarsje

Foto door Marina

2 ,20135 reacties:

Liek Schoeren zei

Dit vind ik logischer dan de uitdrukking: ' kinderen die vragen worden overgeslagen.' Als kind kwam ik er niet uit hoe ik dan mijn wensen naar voren moest brengen.

Marina Noordegraaf .... zei

@Liek

Dank je voor deze reactie! Je slaat precies de spijker op zijn kop. Je laat zien hoe diep "de moeite om te vragen" geworteld is. Ze zit in ons (opvoedings)systeem ingebakken. Door te zeggen dat kinderen die vragen overgeslagen worden, leer je kinderen dat hun verlangens ondergeschikt zijn aan die van andere mensen.

De wetten van Sinterklaas zijn (bijna pijnlijk) duidelijk, maar leggen de last ook aan één kant. Een vraag stellen is in mijn ogen een "relatie". Dat betekent dat de ander ook zijn of haar best mag doen de ander te begrijpen door hem of haar te helpen zijn vraag te verhelderen. Zeggen dat iemand zijn vraag niet duidelijk stelt, is soms ook wel de makkelijkste weg. Zeker als de ontvanger van de vraag geen baat heeft bij jouw toch overduidelijke vraag.

Wat Rob daar dan weer over zegt is misschien wel een uitkomst: Je hebt de goede vraag gesteld aan de verkeerde Sinterklaas. Sommige mensen doen zich wellicht voor als Sinterklaas, maar zijn het niet. Het komt er voor ons dan op aan de nepperds te herkennen en te mijden :-)