Groeperen maar


wat maakt een hoop tot een groep?

Wat maakt een hoop mensen tot een groep mensen? En dan zodanig dat hun combinatie iets oplevert dat de afzonderlijke onderdelen niet teweeg kunnen brengen? Met deze vragen in het hoofd, maakte ik bovenstaand beeld. 

Voor het maken van het beeld trok ik de pinnetjes met een nijptang uit de borstel. En zodoende leerde ik hoe ze bevestigd zijn. Ik wist eigenlijk niet hoe leuk het is om dingen uit elkaar te halen. Het maakt namelijk dat ik na ga denken over borstelfabrieken, lopende banden en mensen die de kwaliteit van de borstels controleren. Door de context te visualiseren, krijg ik ineens meer respect voor het ding dat borstel heet. En dat vind ik een mooie gedachte. 

Marina



2 ,20135 reacties:

Nicoline Mulder zei

Mooi voorbeeld van emergentie, Marina! (een kenmerk dat pas ontstaat nadart je afzonderlijke onderdelen hebt samengevoegd)

Groeten,
Nicoline

Marina Noordegraaf .... zei

@Nicoline Emergentie is een mooi woord! Vast van 'to emerge' (tevoorschijn komen)?