Zoek de 18e kameel


zoekdekameel


Er staat al vijf jaar een 18e kameel op mijn bureau. Ik kocht hem naar aanleiding van deze TED talk van William Ury. Hij noemt ons hierin 'reactiemachines' en vertelt over onze eigenschap de wereld op te delen in twee kampen: je bent voor of tegen asielzoekers, je hebt een hart voor de bibliotheek of niet, je bent pro abortus of pro life. Maar zijn dat wel de goede vragen om te stellen? En brengt het de discussie werkelijk verder? Of blijf je je eigen perspectief downloaden? 

Als ik rondjes aan het rennen ben in één perspectief - en ik heb het door :-) - dan tuur ik naar mijn kameel. Op zoek naar een mogelijkheid om te ontsnappen. Op zoek naar de derde kant waar Ury het volgende verhaal over vertelt:      

"Het onderwerp van moeilijke onderhandelingen doet me denken aan één van mijn favoriete verhalen uit het Midden-Oosten, van een man die aan zijn drie zonen 17 kamelen achterliet. De eerste zoon schonk hij de helft van de kamelen; de tweede zoon liet hij een derde van de kamelen na; en de jongste zoon kreeg een negende. 

De drie zoons begonnen te onderhandelen. 17 is niet te delen door twee. Ook niet door drie of negen. De relatie tussen de broers begon gespannen te worden. 

Tot slot, in wanhoop, gingen ze heen en raadpleegden ze een wijze oude vrouw. De wijze oude vrouw dacht lange tijd na over hun probleem. Uiteindelijk kwam ze terug en zei: "Wel, ik weet niet of ik jullie kan helpen, maar in ieder geval, als jullie willen, kunnen jullie mijn kameel krijgen". 

En zodoende hadden de broers ineens 18 kamelen. De eerste zoon nam zijn helft - de helft van 18 is negen. De tweede zoon nam zijn derde - een derde van de 18 is zes. De jongste zoon nam zijn negende - een negende van 18 is twee. Dat is 17 kamelen in totaal. Ze hadden één kameel over. Ze gaven het terug aan de wijze oude vrouw".

Ik houd van mijn 18e kameel. 

Marina

4 ,20135 reacties:

Festina Lente zei

Dat maakt van jou de wijze vrouw! (die je ook bent, of course!)

Marina Noordegraaf .... zei

@festinaatje Haha, ik doe m'n best ;-)

A van de Aa zei

Prachtig verhaal....

Marina Noordegraaf .... zei

@A van de Aa
My favourite : -)