Wat is vrijheid?



I am


Het is 4 mei, 19:00. Onze 13-jarige zoon vraagt of hij buiten met zijn vrienden mag voetballen. Voordat ik heb kunnen twijfelen, zegt hij dat hij al een alarm heeft gezet. "Om twee minuten voor acht", voegt hij toe terwijl hij het bijbehorende deuntje op zijn telefoon demonstreert. 

Het is even na achten. "Mijn heftigste herinneringen zijn die van een ander", zegt Roos Reinartz op de Dam. Tranen biggelen over mijn wangen bij het horen van precies deze woordvolgorde. Hoe veel heb ik zelf wel niet meegekregen van de tweede wereldoorlog die ik nooit aan mijn eigen lijve ondervond.

Om 21:30 komt onze zoon bezweet van het voetballen terug. "En, hoe was het?", vraag ik. "Goed, we zaten om acht uur met zijn allen in een kringetje op het grasveld. Best indrukwekkend eigenlijk", voegt hij toe. Dat moet een mooi gezicht geweest zijn. Een stel pubers op een grasveld in een kringetje met herinneringen die niet eens van zichzelf zijn. 

Vrijheid binnen de grenzen van onze gemeenschappelijke geschiedenis.

Marina


De muurspreuk vond ik op een muur van Villa Klein Heumen


2 ,20135 reacties:

oma ria zei

Zo'n kleinzoon doen mij de tranen over de wangen biggelen.

Marina Noordegraaf .... zei

@Oma Ria

Dat is mooi om te horen :-)