Mijn wereld is een schip - deel II



boeken Jan Noordegraaf in iBooks

Cool! Ik heb vier boeken van mijn vader in iBooks staan. Gedownload vanaf de website die ik zelf voor hem bouwde en waar ik de Googlebots vandaag op heb toegelaten. Ze mogen gevonden worden!

Twee maanden geleden berichtte ik jullie over mijn voornemen om de boeken van mijn vader te digitaliseren. Dit is een update van dat bericht. 

Ik heb de afgelopen weken heen-en-weer gependeld tussen wal en schip en voelde me dan net een tijdreiziger: bezig om een deel van het verleden naar het heden te verhuizen. 

Van de weduwe van Reint de Jonge kreeg ik toestemming om de oorspronkelijke kaften te gebruiken. Die zie je bijvoorbeeld op 'De wereld is een schip' en 'Onder goedkope vlag'. Voor de verhalenbundels heb ik nog geen toestemming en daarom heb ik voor 'Goedemorgen kapitein, we zitten aan de grond' alvast een eigen illustratie gemaakt. Eigenlijk wel heel leuk om te doen! Misschien is pech soms gewoon verkleed geluk... 
De toestemming om de tekeningen van Arne Zuidhoek te gebruiken (aan deze kon ik het zelf vragen, want hij is alive and kicking) heb ik al op zak. Mooi om per mail te corresponderen met iemand die momenten in de tijd heeft gedeeld met mijn vader.   


Goedemorgen kapitein, we zitten aan de grond

Gaandeweg heb ik mezelf weer een paar leuke dingen geleerd. Ik weet nu bijvoorbeeld hoe je een image-map kunt maken, op een website kunt zetten en hoe je een ePub maakt met Calibre

Voordat ik weer verder ga met het digitaliseren van de rest van mijn vaders boeken, neem ik een tijdje verlof. Het heden roept. Ik hang mijn pet niet aan de wilgen; ik hang 'm slechts aan de kapstok zoals het een zeevrouwe betaamt ;-)
En ik meld me pas weer 
als het werk voltooid is.  

Was getekend, Marina

zeeman met verlof
Illustratie die ik maakte voor 'Zeeman met verlof


Goedemorgen kapitein, we zitten aan de grond